blog clanky fitness centrum fitup

Blog

10.12.2018

Jak efektivně předejít svalové horečce?

Co způsobuje bolest svalů?

Jedním z důsledků intenzivního cvičení je nahromadění kyseliny mléčné ve svalech. Kyselina mléčná je normálním, vedlejším produktem svalového metabolismu, ale zároveň může dráždit svaly a způsobovat nepříjemné pocity a bolestivost. Kyselina mléčná však není jediným viníkem svalové horečky. Ve skutečnosti se kyselina mléčná odstraní ze svalu kdykoliv během několika minut do méně než jednoho dne po tréninku, tím pádem nevysvětluje bolest, která se vyskytne několik dní po cvičení.

Co pak způsobuje svalovou horečku několik dní po fyzické aktivitě? Odpovědí je otok ve svalovém prostoru, který je důsledkem přílivu bílých krvinek, - prostaglandinů - které jsou protizánětlivé, a dalších živin a tekutin, které se dostávají do svalů na opravu poškození po náročném cvičení. Typ svalového poškození, které máme na mysli je mikroskopický. Jeho výskyt je v kontraktilních jednotkách svalů nazývaných myofibrily a je součástí běžného procesu růstu v těle nazývaném anabolismus.

Otok a zánět se mohou vyskytnout několik dní po cvičení a proto bolest svalů může být horší i dokonce až čtyři dny po cvičení.

shutterstock_529138375

Jak se vyvarovat svalové horečce?

Prevenci před "svalovicí" můžeme zvolit takovou, že se nebudeme do tréninku vrhat bezhlavě. Pokud jste člověk, co s cvičením začíná, uvědomte si, že sice pohyb je pro člověka nezbytný, ale tělo si nejdříve musí na novou zátěž zvyknout. Všechno má svou posloupnost, stejně jako když jste se učili chodit. Pokud jste sportovec, který podal určitý výkon, a najednou z tréninku z jistých důvodů, ať už zdravotních nebo jiných, vypadl, uvědomte si, že když budete chtít naskočit na původní výkon a začnete s ním hned od začátku, můžete si, v tom lepším případě, přivodit takovou svalovou horečku, že návrat na původní výkon bude trvat déle, nebo v tom horším případě si můžete přivodit i zranění. Cvičení během "svalovice" nezhoršuje svalové poškození, ale může narušit proces obnovy.

Autor článku: Oľga Kunáková, trenérka studia FIT UP! Petržalka http://fitup.sk/trainer/olga-kunakova-3/

STAŇ SE NAŠÍM VIP ČLENEM
A ZÍSKEJTE DALŠÍ VÝHODY.