blog clanky fitness centrum fitup

Blog

14.2.2017

Jsme až moc volně radikální?

Všude se hovoří o tom, že v těle existují nějaké volné radikály a je nutné se jim bránit pomocí antioxidantů. Ano, to chápe každý. Co to ale ten "volný radikál" je a jakou „neplechu“ v našem těle vytváří? Jedná se o prvek nebo sloučeninu, které v obalu chybí jeden nebo více nespárovaných elektronů. Tímto se stávají radikály nestabilními a hledají ve svém okolí chybějící elektron, aby si doplnil prázdný prostor. Shání si ho tím způsobem, že se vrhne na nejbližší molekulu a vyrve z některé jiné sloučeniny její elektron. Tím se radikál nasytí, ale současně poškodí jiné buňky v těle.

Dost ale bylo chemie, existuje pro to i jednodušší vysvětlení. Pokud je rovnováha mezi volnými radikály a antioxidanty narušena, vzniká oxidační stres. Dlouhodobý oxidační stres vede nejen k vyčerpanosti, virózám, ale i rozvoji závažnějších onemocnění (Parkinson, Alzheimer, Ateroskleróza, srdeční selhání, Infarkt, …).

A jak takové volné radikály v těle vznikají? Jsou bohužel všude okolo nás. Čerpáme je ze slunečního záření díky zvětšené ozónové díře, užíváním drog, kouřením (i pasivním!), požitím toxinů z chemizace zemědělství, chemií z potravin, těžkých kovů, dále ze smogu, konzumací alkoholu a stresu. Vznikají i v průběhu choroby a při užívání chemických léků.

Naše tělo udržuje volné radikály pod kontrolou pomocí antioxidantů. Laicky řečeno – antioxidanty jsou látky, které mají schopnost volné radikály ničit.

Antioxidanty se vyskytují výlučně v rostlinách. V potravinách získaných ze živočišných zdrojů jsou přítomny jen do takové míry, s jakou je zvířata konzumují a poté ukládají do svých tkání.

Za antioxidanty můžeme považovat např. matcha čaj a jiné kvalitní zelené čaje, zelené potraviny, karotenoidy (třešně, švestky, blumy, jablka, citrusy, broskve, avokádo, rozinky, rajčata), flavonoidy (brokolice, kapusta, listová zelenina, růžičková kapusta, špenát, červená řepa, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev), byliny (rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, kopr), vitamíny A, E, C (užívat v jejich přirozené formě - NE syntetické).

Nesmíme ale opomenout, že volné radikály mají v našem těle i své opodstatnění. Zúčastňují se celé řady chemických pochodů a jsou pro nás dokonce i potřebné. Např. bílé krvinky s jejich pomocí likvidují choroboplodné zárodky, kvasinky, plísně. Volné radikály umožňují oplodnění vajíčka.

A můj tip, jak držet volné radikály a antioxidanty v rovnováze? Každé ráno pít šálek Matcha čaje, nebo jiné antioxidační bylinky, konzumovat kvalitní zeleninu a ovoce, chlorellu a ječmen, vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám, STRESU a dostatečně odpočívat!

matcha tea

Autor článku: Mgr. Alena Vídeňská

Fitness trenér, poradce pro výživu a zelené potraviny

STAŇ SE NAŠÍM VIP ČLENEM
A ZÍSKEJTE DALŠÍ VÝHODY.