blog clanky fitness centrum fitup

Blog

16.1.2017

Jak pomoci tělu při nachlazení?

Věřím, že každý z nás má své osvědčené prostředky, které mu v době rýmy, kašle a chřipky pomáhají. Pokud se člověk potřebuje rychle dostat z nějaké virózy, často sáhne po medikamentech z lékáren, ať už ve formě horkých „rychlo-uzdravovačů“, nebo klasických prášků. Určitě se najde i skupina vyznavačů přírodní cesty, v jejichž domácích zásobách nechybí bylinky určené přímo pro tyto nemoci.

Od jara do podzimu mne, nejen v okolí Libčic, můžete potkávat s plátěnými taškami, které ukrývají spoustu takových přírodních pokladů. Mou neoblíbenější bylinkou a „všelékem“ je zcela jistě Černý bez. Ne nadarmo o něm existuje krásné přísloví „před heřmánkem smekni a před bezem klekni“. Jedná se o keř, jehož každá část má výborné léčebné uplatnění.  V období chřipky je skvělým podpůrným prostředkem pro vypocení. Odvar z květu se užívá při nachlazení všeho druhu, má močopudný a projímavý účinek, při rýmě slouží k inhalaci, tiší bolesti hlavy, zubů, uší, užívá se jako obklad při křečových žilách a je výborným doplňkem léčby bolestivých míst, kdy se užívá k masírování těchto partií olej s jeho extraktem.

bez

Celkově v boji proti nachlazení funguje strava bohatá na vitamíny a minerály ze sezónního ovoce a zeleniny, brambor ve slupce, rýže natural, potravin bohatých na karoten jako je mrkev, rajčata, dále tmavozelená listová zelenina a saláty (špenát, polníček, mangold, zelí).

Pokud Vás již skolí nějaká nepříjemná chřipka, je určitě dobré se vyhýbat potravinám, které zakyselují organismus. Jedná se zde o všechny průmyslově zpracované potraviny (sladkosti, slazené jogurty, dezerty), kávu, černý a zelený čaj, maso, mléčné výrobky a i některé obiloviny. Kyselé prostředí podporuje různé nemoci i jejich vznik. Tělo se musí vypořádat nejen s tím, jak dostat tělo zpět do tzv. homeostázy, ale především má dost práce v boji s nemocí. Proto je dobré svému organismu pomoci a zkusit některé bylinky, které se na odkyselení podílejí. Patří mezi ně pampeliška, vřes, bříza, lopuch, černý bez, dále potraviny jako je česnek, citrón, petržel, chřest, zelený ječmen, chlorella.

Důležité na závěr – nepodceňujme drobné signály našeho těla. Onemocnění je velmi často výsledkem toho, že jsme sami sobě nenaslouchali a nedopřáli si dostatečný odpočinek.

Mgr. Alena Vídeňská

Fitness trenér, poradce pro výživu a zelené potraviny

STAŇ SE NAŠÍM VIP ČLENEM
A ZÍSKEJTE DALŠÍ VÝHODY.